Shvativši koliko ljudi često greše kada je u pitanju razlikovanje žanrova u elektronskoj muzici, i nakon pitanja koja su mu o tome postavljali prijatelji venecuelanski DJ i jedan od osnivača projekta Under The Sound, Illich Mujica odlučio je da napiše mini-vodič, kako bi svima koji su u dilemi objasnio kako zvuči koji žanr elektronske muzike.

Illich je i sam u tekstu napisao kako zna da se mnogi neće složiti sa njegovim primerima i objašnjenjima, zbog toga što se ljudi retko slažu oko bilo čega kada se priča o ovoj vrsti muzike; pa tu poruku želim da prenesem i ja.

Njegov tekst vam prenosimo u celosti, a ukoliko imate nege predloge ili ispravke slobodno ih ostavite u komentarima kako bismo upotpunili ovaj mini vodič.

TECHNO
technoS leva na desno: Adam Beyer, Green Velvet, Chris Liebing, Ida Engberg

Dram kik se čuje u svakom bitu. Obično ih prate i nemilosrdni klepovi i šejkeri. (BPM: varira od 125 pa sve do 140, mada je ovaj brži ritam bio popularniji ranije.)

1. Joris Voorn – MPX309 – Ova numera je klasik, iako je Voorn, nažalost, napustio tehcno nakon što je ona izašla.
2. Plastikman (a.k.a Richie Hawtin) – Spastik – Još jedan klasik.
3. Dubfire – Dios
4. Joey Beltram – Energy Flash – Istoričari EDM-a gledaju na ovu traku kao jednu od najuticajnijih techno traka. O tome može da se raspravlja do zore, ali čini se da se većina slaže. Naravno, nema potrebe ni reći, ali i ona je klasik.
5. Green Velvet – Flash – Opet klasik. I molim vas, poslušajte tekst. Kada Green Velvet (poznat i kao Cajmere, između ostalog) pušta ovu traku, vokale radi uživo. „Cameras ready. Prepare to Flash!“ Možete premotati i do trećeg minuta.

DETROIT TECHNOdetroit
S leva na desno: Belvilska Trojka (Juan Atkins, Kevin Saunderson i Derrick May). Skroz desno: Jeff Mills.

Istoričari dance muzike početak techno muzike vežu za Detroit. I ovaj petominutni video odlično prikazuje priču o detroitskom technu.

Priča se da je detroitski techno počeo sa Belvilskom Trojkom: Juan Atkins-om, Kevin Saunderson-om i Derrick May-om. Po meni, način da ga razlikujete od običnog techna jeste da čujete njegov topli, analogni sint koji se često meša sa techno ritmom. NPR takođe ima dobro objašnjenje.

Ovo su, po mom mišljenju neke od iskonskih Detroit Techno numera:
1. Jeff Mills – The Bells – Klasik. Ovo sam saznao tek kada sma počeo da pišem ovaj tekst, ali zarpavo postoji i zvaničan spot za ovu numeru! MTV je nekad puštao techno. Ko bi znao?
2. Jeff Mills – The Dancer
3. Carl Craig (Feat. Paperclip People) – Throw

MINIMAL TECHNOminimal
S leva na desno: Richie Hawtin, Ambivalent, Ricardo Villalobos, Troy Pierce

Slično technu, samo što ima manje „ukrasa“. Zvuk je proređen i jedino ćete ga osetiti (i ceniti) ukoliko ga budete slušali na velikom ozvučenju. Za Richie Hawtina kažu da je tvorac ovog žanra. (BPM: od 120 do 130)

1. Richie Hawtin – The Tunnel – Klasik
2. Marc Houle – Bay of Figs – Klasik. Obožavam ovu pesmu. Mogao bih i da je pustim uskoro…
3. Marc Houle – Edamame
4. Ambivalent – Down – Još jednom predlažem da poslušate tekst pesme.
5. JPLS – Twilite 8

HOUSEhouse
S leva na desno: Frankie Knuckles (Kum house muzike), Masters at Work („Little“ Louie Vega i Kenny „Dope“ Gonzalez), Daft Punk (Guy-Manuel de Homem-Christo i Thomas Bangalter)

Zamislite „ummmp-bob“, kik, klep, kik, klep… Kik se dešava tokom prvog i trećeg bita, klepovi i/ili „zamke“ na drugom i četvrtom. U house muzici postoje i klaviri i dive. Klepovi imaju dušu i nisu onako neobuzdani kao u technu, ali klepovi i šejkeri mogu biti oštri ili imati jako prisustvo u miksu (govoreći zvučno, i posebno ako je u pitanju „jacking“ house). Ime je dobio po skladištima (warehouses) u Čikagu, gde je bio puštan. Prema Wikipediji „Za izraz „house muzika“ se kaže da potiče od naziva čikaškog kluba The Warehouse koji je postojao od 1977 do 1983. The Warehouse su uglavnom posećivali crnci i latino muškarci, koji su dolazili da igraju uz muziku koju je puštao rezident ovog kluba – DJ Frankie Knuckles, a.k.a „kum housea“.“

1. Rhythm is Rhythm (a.k.a Derrick May) – Strings of Life – Klasik. Ovu pesmu neko svake godine pusti na DEMF-u i ljudi potpuno polude.
2. Eddie Amador – House Music – Klasik. „Ne razume svako house muziku. To je spiritualna stvar.“
3. Stardust – Music Sounds Better With You – Klasik. Thomas Banglater (jedna polovina dua Daft Punk) je bio jedan od tri člana ove grupe. A ovu pesmu sigurno znate, iako se možda novi u elektronskoj muzici.

DEEP HOUSEdeep-house
S leva na desno: Mark Farina, Maya Jane Coles, Art Department (Jonny White i Kenny Glasgow)

Deep house je kao house, samo što je BPM manji (otprilike od 110 do 122), visoke frekvencije nisu tako oštre, i ima mnogo seksi elemenata u miksu (obično senzualne orgulje i klavir). U njemu takođe postoji i disco elemenata, a bas linije su punije i poskakuju. Obično postoje i vokali, ne moraju da budu dive, ali neki vokali opuštenog tipa (za staru školu) i oni mind-fuckish vokali za novu školu (bilo koje skorije izdanje sa Crosstown Rebels ili Life and Death etiketa).

Ovaj žanr stalno prolazi kroz neku vrstu renesanse, uglavnom jer mnogi techno i tech-house izvođači „skaču“ iz techno vagona u deep house vagon i donose sa sobom bogato techno znanje kako bi začinili ovaj žanr. Ako želite da čujete neke klasične numere, pročačkajte Om Records ili Naked Music. Ako ste više za noviju deep house produkciju okrenite se Adriatique-u, Finebassen-u, itd.

Stara škola (ili taj stil)

1. Mark Farina – Dream Machine – Klasik.
2. Jaydee – Plastic Dreams – Klasik.
3. Moodyman – Shades of Jae – Klasik.
4. Miguel Migs – Tonight – Ovo je novija stvar, ali ima taj neki klasičan deep house zvuk.

Nova škola

1. Walker & Royce – Connected – Instant klasik. Nemam predstavu šta pokušavaju da poruče ovim spotom, ali hipnotiše.
2. Art Department – Without You – Instant klasik. Ova traka ih je predstavila svetu kao Art Department.
3. Scandal – Just Let Me Dance (Maxxi Soundsystem Remix)
4. Francesca Lombardo – Cosmic Dancer
5. Maya Jane Coles – What They Say – Instant klasik.
6. Maceo Plex – Think About It
7. Benoit & Sergio – Everybody – Vokal je semplovan iz jedne stare house numere.

Mogao bih da nastavim sa nabrajanjem, jer je deep house žanr meseca poslednjih par godina, ali moramo da nastavimo.

TECH-HOUSEtech-house
S leva na desno: Dennis Ferrer, Joris Voorn, Damian Lazarus, Francesca Lombardo

Kada neka numera ne zvuči baš kao techno ili kao house, ili koristi elemente oba žanra, ili ako niste sigurni, samo je ubacite u ovu kategoriju. Obično tech-house numere imaju izražen house zvuk i baš su „techie“ ili imaju elektronski naprednu vrstu zvuka. Samo dobro koristite uši kada želite da ga prepoznate, ali evo nekih glavnih primera:

1. Spirit Catcher – No Way Out
2. Booka Shade – In White Rooms – Klasik.
3. Audiojack – Schizophonic

TRANCEtrance
S leva na desno: Tiesto, Paul Oakenfold, Armin Van Buuren, Paul Van Dyk

Pa, ovaj je jednostavan. Trance je super melodičan, sa sintisajzerima, visokim prelazima, zamkama koje uduplavaju ritam pre svakog prelaza, i brz BPM, oko 130. Setite se epskih melodija. EPSKIH!!! Verovatno nećete čuti nekoga da pušta trance u klubovima, ali trebalo bi da znate kako zvuči. Mada, ko zna, možda se i vrati.

1. Paul Van Dyk – For an Angel – Klasik
2. Paul Oakenfold – Delerium Silence – Mislim da su to vokali Sarah McLachlan? Svejedno, još jedan trance klasik.
3. Tiesto – Adagio for Strings – Ne mogu da gledam ovaj video a da se ne smejem.
4. Jondi & Spesh – We are Connected – Jedina trance numera koju imam u svojoj DJ kolekciji i jedina koja mi se zapravo dopada i koju volim. Mislim da je semlovan zvuk Stephen Hawking-ovog glasa?

PROGRESSIVE HOUSEprogressive
S leva na desno: John Digweed, Guy Gerber, Sasha, Guy J

Ovaj žanr nekako kombinuje elementa trance-a, house-a i tech-house-a. Bio je nenormalno popularan krajem devedesetih i početkom dvehiljaditih, posebno kada je Twilo bio veliki u Njujorku, a Sasha i Digweed imali rezidenturu tamo.

Glavna odlika ovog žanra je što je melodičan poput trance-a, ali nema bombastične rifove i prelaze. Produkcija je takođe mnogo prefinjenija nego u trance žanru: najčešće nema klavijatura. Takođe prikazuje melodične elemente koji bi se sjajno uklopili u sci-fi filmove, zvuče „kosmički“ na neki hipnotišući način. (Poslušajte zvuk zvona u numeri Azymuth ispod, negde na polovini.)

*Neki kažu da je današnji deep house zapravo apdejtovani progressive house, ali niko to neće priznati.

1. Guy Gerber – Stoppage Time (Original) – Ova traka ga je probila u svetu.
2. Pryda – Evouh
3. Guy J – Azimuth

ELECTRO (ILI ELECTRO-HOUSE)electro
S leva na desno: John Dahlback, Justice, Deadmau5

Zamislite tech-house zvuk, sad mu dodajte oštar klep i sintove koji zvuče kao izobličen zvuk električne gitare. To je electro. (Electro nove škole naravno. Postoji i electro iz osamdesetih, ali to je neko drugo objašnjenje). Nekada vokali zvuče vrlo robotski.

1. Deadmau5 – Ghosts and Stuff – Deadmau5 se nekad bavio pristojnom produkcijom, mada je skoro postao bezveze.
2. Justice – Phantom (Soulwax Remix) – Jastice-ov brand electro žanra započeo je potpuno noti tip electra, koji neki zovu „Francuski electro“
3. Daft Punk – Robot Rock – Ovo ne znači da je Daft Punk electro, samo znači da se ova numera može svrsati u ovaj žanr.
4. John Dahlback – Now it’s not Summer

BREAKBEATSbreakbeats
S leva na desno: Rennie Pilgrem, UNKLE, The Rogue Element

Zamislite tipičan „umm-bob“ ritam house muzike, ali sa jednim ili duplim kikom između dram kika i klepa. Moglo bi se reći da poreklo vodi iz James Brown-ove muzike (ili makar iz strukture njegovih bitova), ali sa mnogo većim BPM-om, i nekim hip-hop i house elementima. BPM je obično blizu 130. Moguće je da ćete ovako nešto čuti na maloj žurci u skladištu u Bruklinu, iako više pripada „rejv“ sceni. Ponesite svetleće štapiće i neonke.

1. UNKLE – Eye for an Eye (Dylan Rhymes Vs. Force Mass Motion Remix)
2. Rennie Pilgrem, BLIM – 2 Freaks
3. The Rogue Element – Backbreaker

DUBSTEPdubstep
S leva na desno: Skrillex, Zedd, Bassnectar, Pretty Lights

Najlakši način da ovo provalite jeste po velikim OGROMNIM bas linijama koje su skoro (ili uglavnom) izobličene. Vokali su isto jako visoki.

1. Skrillex – Equinox
2. Nero – Innocence
3. Skrillex – Cinema – Klasik
4. Skrillex – Neki video koji ismejava i njega i dubstep.
5. BONUS 1: PORNSTEP Pod-žanr dubstepa. Provali.
6. BONUS 2: MAČIJI DUBSTEP!!!
7. BONUS 3: STEREO SKIFCHA!!! (OPET MAČIJI!)

DRUM & BASSdrum-and-bass
S leva na desno: Dieselboy, Ed Rush & Optical

Veoma brz BPM. Zamislite brejkbitove koji su super brzi sa OGROMNIM jakim, prljavim bas linijama.

1. Optiv & BTK – Slander
2. Dieselboy – Midnight Express
3. Ed Rush & Optical – Reece

Send this to a friend