Nemački techno producent, DJ i live izvodjač Ray Kajioka, poznat je po trakama “Sparks” i “Thrill”. Imali smo priliku da sa jednim od  najinovativnijih underground imena porazgovaramo o novom albumu, njegovoj muzici i Berlinu, dok nam je Ray takodje otkrio svoju viziju techno muzike.

 

Zdravo Ray, šta ima novo? Da krenemo od muzike? Kako percipiraš muziku koju praviš? 

Počeo sam Novu godinu radno, pošto sam narednog dana nastupao u Hamburgu. Puštao sam na dogadjaju nazvanom “Urknall” (Veliki prasak) u “Übel & Gefährlich”, bile je sjajno; prrijateljski nastrojena ekipa i dobar underground vajb. Nekako osvežavajuće i impresivno u isto vreme. Dobro je vratiti se tamo. Da, stvari koje volim i drugi uticaji pomešani sa mojom ličnošću za rezultat imaju muziku koju pravim. Jednostavno radim ono što volim.

 

Tvoj novi album bio je dugo iščekivan, reci nam nešto o ‘Consistency’? Šta te je inspirisalo?

Pa, postojao je širok spektal inspiracije koju crpim iz svog života. Znaš, novih iskustva i dogadjaja iz svakodnevnog života. Čak i kada produciram. Iako je svaka traka sa albuma individua za sebe i ima svoju priču, sve se svode na jednu istu temu. Ukratko, ovim albumom, manje-više opisujem sebe i kako sam radio do sada.

 

Koliko si dugo radio na albumu?

Oko dvanaest meseci.

 

Imala sam priliku da poslušam ‘Consistency’ pre izdavanja, i ‘Minute 53’ se svakako ističe, dok su ‘Ruderberg’ i ‘The Ratchet’ savršene za podijum. Znam da je teško, ali možeš li da izdvojiš svoju omiljenu?

Da, teško je izabrati. Čak i meni, jer mi se dopadaju sve. Ali mislim da je to “Minute 53”, pošto je veoma lična.

 

Ovo je tvoj drugi LP. Kada posmatraš svoj zvuk, kako je, po tvom mišljenju, evoluirao od prvog albuma?

Mislim, mix je vremenom postao bolji. Što se zvuka tiče, ostao je manje-više isti, rekao bih. Mislim, imam omiljenu opremu koja mi najviše odgovara. “Consistency” je dublji i lični album za razliku od mog debi albuma. Mogu da kažem i da smo etiketa, ja i svi oko meni uložili puno truda u ovo izdanje. Imao sam i više traka koje sam treba da izaberem, što nije bilo lako. Ali sada kada je sve gotovo, srećan sam zbog izbora.

 

Omiljena stvar kada produciraš jeste?

Uživanje u trenutku kada se javi inspiracija. I onda zaboravim i prostor i vreme i sve oko mene nije više važno.

 

‘Consistency’ je izdat za Kanzleramt, kako je došlo do saradnje sa Heiko Laux i ovom etiketom?

To je duga priča! Ali da je skratim, Heiko Laux i ja smo se upoznali 2003. godine. Do našeg kontakta je došlo slučajno. U to vreme sam saradjivao sa artistom stacioniram u Velikoj Britaniji koji je bio u kontaktu sa nekoliko lejblova i slao im moje trake. Medju njima je bio i Kanzleramt. Nekoliko meseci kasnije imao sam poziv…“Zdravo Ray, ovde Heiko Laux!”. Javio mi se u vezi demo traka koje je hteo da izda na svojoj etiketi. Voleo bih da sam to još tada uradio, ali sam ih nažalost potpisao za drugu etiketu. Iako su trake otišle, Heiko je bio zainteresovan za moju produkciju. Verovatno je video novog Kanzleramt-artista u meni. Ali takodje, verovatno i zato što smo se jednostavno odmah dobro skapirali.

 

Otkrij nam svoju viziju techna? 

Techno je pomalo sve. Techno je uz mene još od kada sam bio tinejdžer ranih devedesetih, i dao mi je puno kao muzičaru i entuzijasti. Poseduje odredjenu energiju. Održava me mladim i kreativnim.

Drugim rečima: Techno je stav. Osećanje. Izraz individualizma duha koji može bili i jednostavan i/ili kompleksan, kao što je i sam život. Techno je uvek govorio prikazu budućnosti, životu u sadašnjošnosti i revolucionarizmu. Takodje, techno treba ostati čist, inspirišući, kao što svet treba da se oblikuje u nešto bolje. Posebno sada.

 

Imajući u vidu istoriju grada kada je elektronska muzika u pitanju, koliko je Berlin definisao tvoj stil i muzički ukus?

Veoma! Preseljenjem u Berlin otvorio sam više mogućnosti za sebe kao muzičara, što ne znači da je bilo lako. Artisti i muzika u Berlinu su čvrsto na zemlji. Morate biti otvoreni za nove stvari i biti kreativni sve vreme ako želite da se istaknete i ostanete u ovom svetu. I ako razumete istoriju Berlina, ono što što se u gradu dešavalo, bar od pada berlinskog zida, onda ćete videti koliko je jaka kreativnost koja je se posle tog dogadjaja razvila.

 

Kakvi su tvoji planovi za budućnost kada je muzika u pitanju?

Upravo sam objavio novi remiks koji sam uradio za DJ T-1000 aka Alan Oldham. Sada radim na svojim singl izdanjima, kao i prvom EP-ju za švedski lejbl Parabel Music.